Nu alle schutbord platen weer goed water en tochtdicht zijn gemonteerd (door alle naden met speciaal schuimband te voorzien) kan met het plaatsen van de kachel en de ruitenwissers worden begonnen.
Een ruitenwissermechaniek is passend gemaakt, de wisserarmen zijn op de juiste plaats en onder de juiste hoekgemonteerd, wel moet, als de carrosserie compleet gemonteerd is, alles demontabel blijven voor een eventuele reparatie!
De ruitenwissermotor met twee snelheden had ik nog liggen van een Jaguar XJ6, hij is gedemonteerd gesmeerd en van nieuwe koolborstels voorzien.
Ook een MGA-kachel in slechte toestand (die destijds niet meer in de MGA EX 182 is gemonteerd) is geheel ontroest,gefatsoeneerd en opnieuw gelakt, de ventilatormotor hiervan is gesmeerd en van nieuwe koolborstels voorzien, de kachelradiator is van binnen gereinigd en afgeperst daarna is alles weer netjes samengebouwd en in de auto geplaatst, de complete ruitenwisser installatie heeft voor proef in de lage en de hoge snelheid reeds enkele uren gedraaid.
De rem en het koppelingspedaal heb ik voorzien van nieuwe lagerbussen en een nieuw gedraaide as.
De buitenbuis van de stuuras is nieuw gemaakt, dus niet een originele, maar een iets dikkere van RVS, ze is in hoogte verstelbaar doormiddel van een slobverbinding in de nieuw gemaakte ophangsteun onder het dashboard.
In de onderkant van deze stuurbuis is een houder gemaakt die het gemonteerde viltlager op zijn plaats houdt, aan de bovenzijde is een nylon lagerbus gemaakt, welke ikzelf op mijn draaibank gedraaid heb.
Straks komt aan deze stuurbuis nog een knipperlichtschakelaar en de claxonknop.
Het stuurwiel zelf krijgt een” click of “systeem, zo kan straks het stuur snel even worden weggehaald voor het in en uitstappen (Ik word ook niet jonger! Vooral als het ontwerpen en bouwen van dit hele project nog wel even gaat duren,toch!)
Ook het maken van de twee sportzitjes moet straks goed worden bekeken, dat in en uitstappen zo gemakkelijk mogelijk kan!
Het voordeel van een zo veelzijdig project is dat als ik met een bepaald onderdeel niet zo lekker opschiet ik even naar iets anders kan uitwijken
Nadat het dashboard van een aluminium bovenkap wasvoorzien, en aan de linkerkant een lichtschakelaar en de schokemechaniek met aluminium knop is gemonteerd, is eraan de rechterkant nog een oude tijdklok is geplaatst, ben ikbegonnen met het tekenen van een compleet elektrischschema.
Omdat dit dashboard afwijkend is ten opzichte van eenstandaard MGA-dashboard en ik meer als twee zekeringen, welke normaal in een MGA zitten, wil hebben, gebruik ik geen standaard kabelboom maar maak deze zelf. De grote verbruikers krijgen een relais en door het monteren vandiverse Multi stekkers is het afkoppelen van verschillende schakelaars en gebruikers een stuk makkelijker.
Zo kan straks b.v. het complete dashboard voor eventuele reparaties in zijn geheel makkelijk uitgebouwd worden inclusief schakelaars en klokken.
Nadat ik vele rolletjes kabel met verschillende kleuren van elk 5 meter, diverse stekkers en stekkertjes een zekeringkast plus 10 houders voor het plaatsen van de vele relais had besteld ben ik begonnen met het uitleggen van alle kabels voor de hele auto.
De bedrading wordt in de auto uitgemeten, en in driegedeelten gemaakt: 1 is het voorste gedeelte van koplamp tot aan het dashboard, 2 is het gedeelte onder het dashboard en 3 is het gedeelte van dashboard tot de achterlichten.
Alle kabels zijn uitgelegd op lengte en dikte en daarna met speciale tape verbonden tot een boom.
Onder het dashboard zijn alle kabels met stekertjes aan de zekeringskast en de relaisstekkers verbonden.
De kabels van de verlichting en de diverse verbruikers (brandstofpomp 2x de tankmeter de ruitenwissermotor en alle aansluitingen onder de motorkap) worden van diverse stekkers voorzien.
Er zit nu in totaal ongeveer 140 meter kabel in de kabelboom verwerkt met meer dan honderd stekkertjes.
Reactie plaatsen
Reacties
Tijdens de op termijn te houden Grand Show in het centrum van het mooie gezellige Limburgse dorp Beesel zal de collectie van Dhr.F.Feijts een voorname plaats innemen